Volkswagen Oval TYP 1 z 1957r

IMG_3825

Kolekcja

Ten piękny VW typ 1 Oval to pierwszy z VW Garbusów w mojej kolekcji. No w zasadzie nie pierwszy. Ten pierwszy pojawił się ponad 30 lat temu kiedy wróciłem z zarobkowych wyjazdów do Anglii pomiędzy III a IV klasa liceum i kupiłem zieloną 1303. Przejechałem tym Garbusem ponad 30 tysięcy kilometrów w Polsce i przez Niemcy oraz Francję. W Paryżu gasiłem pożar, a zimą w drodze do pracy już w Wawie zastanawiałem się czemu „odlatuję” kiedy przerdzewiała nagrzewnica i spaliny zaczęły wpadać do środka. Może dlatego powrót do garbusowej przygody zacząłem od modelu 1303. Tu jednak opowiem Wam o swoim pierwszym Ovalu. Nie jest to mimo wieku, pierwszy model Garbusa ale o tym możecie przeczytać w naszej Historii Garbusa. 

Volkswagen Typ 1 Oval

Ten piękny Oval został wyprodukowany w październiku 1956 roku i został dostarczony do punkty sprzedaży w Salzburgu. Oryginalny kolor, którego spatynowane resztki widać do dzisiaj, to L378 Prairie Beige. Tapicerka to czerwony skaj o kodzie 72. Ta tapicerka została w mistrzowski sposób odnowiona przez p. Leonida z Iławy. Jeśli porównamy resztki tapicerki, którą posiadam z tym co zrobił p. Leonid to wygląda ona identycznie. Co ciekawe samochód posiada oryginalną, bawełnianą podsufitkę. Jest oczywiście z lekka odbarwiona ale zachowuje swój urok i wygląda pięknie. VW Oval, którego nazywam Złomkiem prowadzi się świetnie. W tym roku kolejny raz odwiedziłem już XXI Zlot Tarnowskich Garbów i Oval dojechał i wrócił bez problemu.

IMG_3807
IMG_3755

Historia, czyli VW garbus Oval

Jak już pisałem ten Oval to jeden z ostatnich modeli z tylną, owalna szyba od której pochodzi określenie Oval. Model 1957 został jednak wyprodukowany w październiku 1956 roku. Klasyczne semafory, świetnie działające na 6V instalacji. Do tego silnik który zgodnie z certyfikatem Volkswagena ma Formułę „ Your engine number is the original one since date of delivery” !!! 

Silnik został odnowiony przez przyjaciół z Tarnowa bazując na oryginalnym bloku. Dbając o jego długowieczność bez problemu śmigamy z Ovalem 110 km/h.

Odbudowa Garbusa, czyli Oval na nowo

Samochód, kiedy go kupiłem nie był na chodzie. To były moje kolejne pierwsze kroki z Garbusami i miałem szczęście trafiając na takiego Człowieka jak Damian Moskwa. Oval został odnowiony i doprowadzony do stanu w jakim możecie oglądać go dzisiaj. Zmiana na jaką się  zdecydowałem aby poprawić komfort jazdy to tarczowe hamulce z przodu. To odstępstwo od oryginału przydało się już parokrotnie. A to pies a to bażant a Oval z tymi hamulcami staje po prostu dęba. Jeśli będziecie robić rekonstrukcje takiego samochodu to nie decydując się na totalna demolkę na pewno warto wymienić wszystkie przewody, pompę hamulcową, sprawdzić stan baku a najlepiej przejrzeć wszystkie elementy. Ja zrobiłem też nową ale jak już pisałem 6V instalację elektryczną. W każdym ze swoich samochodów montuję również „ hebel „ odłączający zasilanie podczas postoju. I nie mam problemów z akumulatorem.

IMG_3993
IMG_3815

Volkswagen na emeryturze

Jakby nie liczyć mój Oval ma już 67 lat. Czyli emeryt ! Jednak to nim lubię najbardziej jeździć. Model 1303 nie ma, mimo innych foteli, tak wygodnej pozycji przy prowadzeniu. Metalowa deska, perfekcyjnie działająca skrzynia biegów i ten piękny spokój podczas jezdy. Opony 155, silnik, który po remoncie u Pana Staszka śmiga bez najmniejszych problemów. Środek, który de facto jest jak nowy i wygodne fotele. Patyna, która już nie za bardzo przypomina oryginalny kolor Prairie Beige za to prezentuje się fantastycznie. Chyba dlatego zdecydowałem się na odnowienie kolejnego Ovala. Tym razem to model z roku 1955 nad którym pracują Kuba i Damian i którego możecie oglądać w dziale PROJEKTY.

Wynajmij samochód z lat 50 - tych

Ten Volkswagen Oval tak jak i inne moje samochody można oczywiście wynająć. Jeśli szukasz samochodu retro do filmu, teledysku czy zdjęć to mam dla Ciebie parę propozycji. Do wynajęcia są nie tylko Garbusy, które mam w swoim garażu ale także inne samochody z innych rejonów Polski. Jeśli szukasz fotografa, Garbusa na wesele czy tez do innych celów to napisz a postaram się pomóc. A może po prostu chcesz poprowadzić taki stary samochód i zobaczyć jak jeździ samochód z gaźnikowym silnikiem w układzie boxer? Bez wspomagania kierownicy, z niesynchronizowaną jedynką, światłami zmienianymi nogą w podłodze ? Garbus niezależnie od wieku kryje w sobie wiele tajemnic i jeśli chcesz je poznać to zapraszam do KONTAKTU.

Galeria